• Business Case
    van Eijken Optiek


    Aan het woord Peter van Eijken
    Eigenaar
  • 1

Onze klanten hebben voordeel van de moderne technologie

Aan de Hessenweg 186 in de Bilt is al sinds jaar en dag de prachtige optiek winkel van van Eijken gevestigd. Wanneer je binnenkomt valt direct op dat alles hier draait om klantgerichtheid.

"Het ambacht van opticien is in de laatste decennia behoorlijk veranderd" zegt Peter van Eijken, eigenaar van de twee mooie winkels in de Bilt en Bunnik. Wanneer wij met onze klanten een montuur uitzoeken en aanmeten, dan wordt duidelijk hoezeer automatisering een rol speelt bij het tot stand komen van een complete bril.

Jaren geleden werden de glazen voor het montuur nog op maat gesneden aan de Hessenweg in de Bilt. Dat is al lang niet meer zo. Van Eijken maakt bij het productieproces gebruik van de meest moderne technologieën. Het is leuk om te zien dat het ambachtelijke beroep van opticien zoveel voordeel heeft van de moderne middelen. Vanaf de binnenkomst van de klant, waarbij alle relevante gegevens worden ingevoerd tot aan de resultaten van de metingen, alles wordt opgeslagen in de database.

Peter van Eijken, eigenaar Van Eijken Optiek.

Moderne technologie draagt bij aan hoge servicegraad

"Wanneer de klant niet eerder een bril bij ons heeft aangeschaft, dan bouwen wij de gegevens zorgvuldig op. Vervolgens wordt ook alle informatie van het montuur, zoals de vorm, in ons digitale systeem opgeslagen. Op basis van deze digitale gegevens worden de glazen besteld. Ook bij de keuze voor de glazen, speelt de technologie weer een belangrijke rol. Afwijkingen door bijvoorbeeld de dikte van het glas of het gebruik van materiaal, worden allemaal door het systeem verwerkt. Onze software berekent op basis van de vorm van het montuur en het gebruikte materiaal de perfecte uitsnede van het glas. Wanneer deze selectie is gemaakt, gaat de bestelling door naar de leverancier van onze glazen” vertelt Peter van Eijken trots.

Cruciale gegevensopslag en internet verbindingen

“Cruciaal in onze bedrijfsprocessen is natuurlijk dat wij kunnen rekenen op een constante verbinding. Wij hebben immers twee winkels en beide winkels moeten op ieder moment met elkaar en de leveranciers kunnen communiceren. Bovendien willen we onze gegevens beveiligd hebben. Wij willen natuurlijk niet dat de privacy gevoelige gegevens van onze klanten zomaar op straat komen te liggen. En als laatste is de opslag van deze informatie in de vorm van een back-up, erg belangrijk”.

Peter van Eijken heeft ervoor gekozen om deze belangrijke laatste schakel in zijn bedrijfsprocessen uit te besteden aan Managed IT uit Nieuwegein. “Een vast aanspreekpunt en korte lijnen, kortom weten met wie je te maken hebt, dat vind ik prettig”, aldus van Eijken.

Van Eijken beschikt over de mogelijkheid om vanaf iedere vestiging en vanuit huis te werken waarbij de data en de back-up voor beide winkellocaties worden gesynchroniseerd. Veiligheid en beschikbaarheid spelen daarbij de grootste rol. “De relatie met Managed IT verloopt sinds het begin van de samenwerking naar volle tevredenheid”, aldus de opticien in hart en nieren.

Klant: Van Eijken Optiek
Medewerkers: 9 medewerkers verdeeld over twee vestigingen
Gesproken met: Peter van Eijken, eigenaar en opticien
Bedrijfsactiviteiten: Van Eijken optiek is de opticien met oog op detail